Gr. 1 Czaruś Baryka jako dziecko nastolatek 1.Postaciowanie bezpośrednie: -dane personalne: Cezary Baryka, 14-17 lat, mężczyzna, troskliwa opieka rodziców, zapewnienie dobrej edukacji, rozwijanie zdolności lingwistycznych, przekazywanie przez rodziców tradycji polskiej. -wygląd zewnętrzny: „falista czupryna”, proste zęby, prosty nos, spadziste czoło, nie przywiązywał uwagi do ubiory (brudne spodnie, za duża koszula) -cechy osobowości: egocentryczny, niesprawiedliwy, wybuchowy, dynamiczny, buntowniczy, awanturniczy, bezkrytyczny wobec otaczającej go rzeczywistości, zły, okrutny. Wybuchowy buntownik. 2.Postaciowanie pośrednie: -biografia retrospektywna postaci: syn Jadwigi i Seweryna, urodzony w Baku, w Rosji, posiada korzenie polskie, z wyboru uliczny rozrabiaka -manifestacja cech wewnętrznych przez wygląd: ukazywanie swojej nonszalancji, wywyższanie się, chęć pokazania swojej dorosłości, dojrzałości -zwyczaje i czynności powtarzalne: ucieczki z domu, wdawanie się w bójki, brał udział w zgromadzeniach ludowych; nocne dewastacje sklepów, samochodów -otoczenie: margines społeczny (młodzież) -działania: wybijanie szyb w sklepach, oglądanie egzekucji, zemsta na dyrektorze szkoły, wydanie majątku komunistom -wypowiedzi: chęć uczestnictwa w rewolucji, wyjaśnianie matce założenia komunistów, które miały polepszyć sytuacje kraju -przeżycia wewnętrzne: chęć szybkiego działania, wiara w komunistyczne założenia, skupienie się na sobie, nie zauważanie matki 3.Pozycja danej postaci w stosunku do innej postaci utworu: relacja Cezary- matka ->Cezary nie zauważa matki, nie doceniał jej dobra; zarzucał jej, że nie rozumie komunistów (chciał nawet ją za to bić); nie widział jej wysiłków, a majątek oddał komunistom; nie starał się jej pomóc; nie wspierał jej w trudnych chwilach. 4.Postać jako nośnik orientacji ideologicznej: Cezary opowiada się za komunistami, ale tak naprawdę nie do końca rozumie ich założenia i konsekwencje okrutnych działań, jest antyzworcem. 5.Postać wobec tradycji literackiej: Jest to postać typowa, gdyż tak jak każdy człowiek w młodym wieku szuka on swojego miejsca w świecie, chce się wyrazić poprzez daną ideologię; jest buntowniczy, awanturniczy i porywczy; np. „Buszujący w zbożu”.
|